vineri, 14 ianuarie 2011

Cele mai trasnite parfumuri din lume

Ascultati aici texte de marketing si descrieri de parfum (poate mai invatam si noi ceva, nu se stie cand ne-o fi de folos):  “aroma seductiei cu o nota de carne fripta”, “o idee de cadou pentru barbatul amator de carne care are deja totul”! Hai ca stiu ca muriti de curiozitate (uite asa se vand ciudateniile, facandu-i pe oameni sa crape de dorinta de a afla despre ce e vorba!) asa ca nu va mai tin pe jar (ca tot e vorba despre carnuri fripte): discutia se refera la parfumul Flame (Flacara), lansat – aici chiar ca e tare! – de nimeni altcineva decat firma  Burger King, nemasurat de marele lant de restaurante fast-food.
Dar femeile? Ele nu mananca? Si daca tot mananca, n-ar vrea sa si poarte un parfum “asortat”? Sa zicem… unul cu miros de branza? Vorbim de un parfum feminin, comandat de Asociatia Fabricantilor de Branza Stilton din Marea Britanie, pentru a-si promova produsele. (Stilton e o branza din categoria celor “albastre”, cu vinisoare de mucegai si cu mirosul tare, caracteristic acestor branzeturi). Ca sa faca mai clara asocierea, firma producatoare a imbuteliat parfumul in flaconase de sticla opaca marmorata, cu vinisoare albastrui - ca ale branzei, vezi bine - , si sustine ca e un parfum interesant, care poate fi purtat, caci nu miroase chiar ca o bucata de branza, ci doar o evoca prin aroma. Ma rog…
Asa ca L’Artisan Parfumeur, care e o firma foarte serioasa si cu traditie, a scos pe piata Dzing!, un parfum unisex prin care incearca sa evoce amestecul de mirosuri al… circului, cu conotatia de distractie din copilarie – mirosul animalelor din menajerie, rumegusul din arena, pielea seilor, impreuna cu o aroma de bomboane (de la dulciurile vandute de fetele alea dragute)… in fine, aveau un concept interesant si cat se poate de original. Am citit cateva recenzii ca sa ma lamuresc cum l-a primit lumea si am vazut opinii foarte amestecate: unii sunt innebuniti dupa el, altii zic ca notele de varf si cele de mijloc se duc prea repede  si ceea ce ramane - notele de baza - aminteste de o punga de hartie uda sau de ceva la fel de putin imbietor. Curios.
Mirosurile evocatoare sunt multe, si unele n-au nimic de-a face cu lumea vegetala sau cu prajiturile. Asa ca, in portofoliul de aproape 300 de parfumuri al firmei, printre  Bulgarian Rose (Trandafir bulgaresc), Fig Leaf (Frunza de smochin), Cherry Blossom (Floare de cires), Bamboo (Bambus), Apple Blossom (Floare de mar) si Apple Pie (Placinta cu mere), Basil (Busuioc), Brownie (Negresa – e vorba despre prajitura aceea cu cacao) si Freesia, se gasesc si cateva arome tare, tare ciudate …
Dirt (Pamant)conceput pentru a aminti mirosul pamantului reavan din jurul unor ferme din Pennsylvania.  Alaturi de Dirt, firma propune si o versiune mai bogata, mai profunda a aceluiasi miros, prin Earthworm (Rama! Chiar asa!); ideea nu e sa miroasa a rama, ci tot a pamant, pamant gras, umed, negru, sol din ala fertil, cu humus mult.
Categoria “Pe-asta nu stiu in ce categorie sa-l pun”
Funeral Home. Hai, ca l-am pastrat special pentru final; abia dupa aia mi-am dat seama ca termenul “final” in contextul asta s-ar putea sa para cam… in fine… Asadar, acest parfum (?!) reconstituie, iubiti clienti ai firmei Demeter si intristata adunare, mirosul unei capele funerare: belsug de flori albe  - crini, garoafe, crizanteme – plus o nota de mahon (asta-i lemnul sicriului, presupun) si una de covoare orientale. (Altceva nimic? Un formol, ceva? Sa speram ca nu.)
Ei hai, totusi, ca sa nu incheiem in aceasta nota trista dar, ca sa nici sa nu ne indepartam prea mult de ideea de reculegere pe care atat de intens o evoca miresmele de mai sus, sa amintim, din repertoriul aceleiasi firme, un parfum numit Holy Water (Apa sfintita), despre care ziarul New York Magazine (un ziar plin de barfe, nu-l luati in seama) a scris ca pana si Madonnei i s-ar fi parut, chipurile, necuviincios sa-l poarte, din pricina numelui sau. Designerii parfumului afirma ca acesta evoca impresii placute din atmosfera unei biserici: agheasmatarul, apa sfintita, lemnul de stejar al mobilierului...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu